PKP PLK zakończyły wartą 1,4 mld zł inwestycję na węźle czechowickim
„Inwestycja poprawiła warunki podróży i przewozu towarów na węźle czechowickim. (...) Zadanie obejmowało między innymi przebudowę torów i sieci trakcyjnej. Od korekty rozkładu jazdy, która nastąpi 10 marca, składy pasażerskie będą kursowały z prędkością do 160 km na godzinę, a towarowe do 120 km na godzinę” – powiedziała w środę Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
Jak poinformowała, w ramach programu inwestycyjnego między innymi zmodernizowano 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej od Goczałkowic-Zdroju przez Czechowice-Dziedzice do Zabrzegu. Wymieniono 119 rozjazdów, co umożliwia płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Przebudowano przejazdy kolejowo-drogowe oraz obiekty inżynieryjne, w tym wiadukt nad drogą krajową w Czechowicach-Dziedzicach oraz most nad rzeką Wisłą. Między Goczałkowicami a Zabrzegiem prowadzone są już bezpośrednie połączenia po odnowionej łącznicy.
Inwestycja oznaczała też stworzenie nowego lokalnego centrum sterowania w Czechowicach-Dziedzicach. Na tamtejszej stacji zbudowano dwa perony. "Bezkolizyjne przejście pod torami zwiększa bezpieczeństwo w dostępie do pociągów i na drugą stronę miasta. Komunikację ułatwiają windy. Ściany przejścia pod torami pokryły murale, które nawiązują do historii kolei, miasta oraz regionu” – dodała Głowacka.
Podróżni korzystają także z nowych peronów w Zabrzegu i Goczałkowicach-Zdroju. Dostęp do nich umożliwiają pochylnie, są też nowe przejścia dla pieszych pod torami.
Projekt rozpoczął się w 2019 roku i pierwotnie planowany był na cztery lata. Zadanie miało wartość 1,4 mld zł. Było dofinansowane przez Unię Europejską. (PAP)
Autor: Marek Szafrański
szf/ pad/