Na 16 przejazdach kolejowych w kraju powstaną tunele lub wiadukty
Szef resortu infrastruktury w czwartek w Łodzi ogłosił wyniki realizowanego przez PLK SA konkursu na dofinansowanie budowy bezkolizyjnych przejazdów drogowo-kolejowych, czyli wiaduktów i tuneli.
- Konkurs ogłoszony był dla wszystkich zarządców dróg - miejskich, powiatowych, wojewódzkich, dróg krajowych, wszędzie tam, gdzie jest kolizja ruchu drogowego i kolejowego. Wyłoniliśmy 16 najlepszych projektów i w sumie dofinansujemy te inwestycje 430 mln zł. Dofinansowujemy projekty zarówno w dużych miastach, jak i w małych miejscowościach. Są to m.in. Poznań, Łódź, ale także Ząbki, czy Ołtarzew, gdzie tworzą się naprawdę ogromne korki i dochodziło niestety do wielu wypadków – powiedział Klimczak.
Podkreślił, że wszystkie przejazdy kolejowe, które uzyskały finansowe wsparcie zostaną przebudowane i staną się bezkolizyjne, co oznacza nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa dla pieszych i kierowców, ale też mniej korków i większy komfort codziennego poruszania się.
Jak wyjaśnił prezes PLK SA Piotr Wyborski, 16 inwestycji, które znalazły się na liście podstawowej zostało wybranych z 51 zgłoszeń. Zostaną one dofinasowane kwotami od 9 do 14 mln zł. Kolejnych 20 zadań trafiło na listę rezerwową. Minister Klimczak zapowiedział, że z uwagi na dużą potrzebę tego typu inwestycji w całym kraju 5 sierpnia ruszy nabór do drugiego etapu konkursu, w którym również rozdysponowanych zostanie 430 mln zł. Dofinansowanie, jakie można uzyskać to maksymalnie 60 mln zł.
Wśród zakwalifikowanych inwestycji w I etapie znalazły się cztery przejazdy w woj. łódzkim – w Pabianicach, Justynowie oraz dwa w Łodzi – na ul. oraz Hetmańskiej oraz Malowniczej, gdzie zorganizowano czwartkową konferencję.
Klimczak wskazał, że przejazd na ul. Malowniczej to jedno z newralgicznych miejsc w Łodzi, na którym szlabany zamknięte są średnio 16,5 godziny na dobę.
- Tworzą się tu ogromne korki. Żeby przedostać się z jednej strony miasta na drugą, a czasem województwa, bo to jest także szlak komunikacyjny dla wielu innych miejscowości, trzeba odstać w tym miejscu naprawdę bardzo, bardzo długo. W takich miejscach jak to zdarzy się po prostu rewolucja, bo po zrealizowaniu tej inwestycji skończą się korki i wieczne oczekiwanie oraz niepewność, czy uda się dojechać na czas na umówione spotkanie – tłumaczył szef resortu infrastruktury.
W ciągu ul. Malowniczej powstanie wiadukt drogowy. Jego budowa ma kosztować 52 mln zł z czego 41 mln pochodzić będzie z kasy miasta, a reszta z dofinasowania Ministerstwa Infrastruktury. Oprócz wiaduktu powstanie zjazd na ul. Taborową, która zostanie przebudowana w kierunku Andrzejowa, aby mieszkańcy tego osiedla, zamiast jechać Gajcego, wygodnie wjechali na wiadukt i ominęli kolejowe szlabany.
Z kolei na ul. Hetmańskiej zupełnie nowy przejazd poprowdzony zostanie tunelem pod torami. Znajdować się będzie na przedłużeniu al. Hetmańskiej i połączy się z ul. Frezjową. Zapewni on bezpośredni wjazd z Olechowa i Janowa na skrzyżowaniu Rokicińskiej z Hetmańską. To projekt na kwotę 79 mln zł, a z kasy miasta przeznaczone zostanie 61 mln.
Obecna na konferencji prezydent Łodzi Hanna Zdanowska zapewniła, że miasto jest przygotowane do realizacji obu inwestycji. - Mamy już wszystkie stosowne dokumenty. Jesteśmy gotowi na to, żeby rozpisać przetargi. Obie inwestycje będą realizowane w formule »zaprojektuj i wybuduj« i mam nadzieję, że w 2027 roku ruszą równolegle obie budowy – powiedziała. (PAP)
bap/ mmu/
